Selasa, 19 Mei 2009

SUARA MPHM 3 - FLU A (H1N1)

Sejak akhir April hingga Mei ini heboh di perkatakan tentang ‘mexican flu’ / swine flu atau sekarang ini dikenali sebagai Flu A (H1N1) yang mula di kenalpasti melanda Mexico di Amerika Latin terus menular ke Amerika Syarikat, Kanada terus ke beberapa negara Eropah ke Asia dan baru-baru ini telah disahkan masuk ke negara kita Malaysia – Negara yang ke 36 dilanda flu A H1N1 dengan 2 kes dan masih terus merebak melanda negara-negara didunia ini. Perangkaan terbaru ialah lebih 8,500 orang disahkan telah dijangkiti. Walaupun angka kematian darinya adalah kecil iaitu sekadar kurang dari 1 peratus, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran yang perlu diberi perhatian serius antaranya (a) tahap berjaga-jaga peringkat 5, (b) Kemungkinan wabak ini akan di jangkiti oleh 2 billion penduduk dunia, (c) Saranan kepada pihak kesihatan supaya vaksin pencegah Tamiflu dan Relenza digunakan secara berhemah dan (d) Kebimbangan bahawa virus yang sedang melanda akan berubah dan menjadi lebih kebal kepada pencegahan Tamiflu dan Relenza nanti.
Sebelum dilanda Negara kita telah diletak dalam kaadaan berjaga-jaga dan semua pintu masuk di kawal rapi dengan mengesan tanda-tanda awal jangkitan Flu A H1N1 dari dibawa masuk oleh pelancong dan pelawat dari luar dan warganegara ini yang melawat ke negara yang dilanda oleh Flu A H1N1 sementara Kementerian Kesihatan pula memberi tatacara hidup sihat dan langkah-langkah yang perlu di ambil jika di jangkiti atau disyaki di jangkiti Flu A H1N1.
Agaknya apa yang boleh warga Homeopathy lakukan dalam membantu pihak berkuasa? Umum tidak ada maklumat yang menyatakan bahawa secara konsisten Homeopathy boleh memberi rawatan pemulihan dari wabak yang melanda dengan menangani simtom yang dihadapi oleh sesaorang pesakit dan Homeopathy memiliki penawar-penawar untuk mencegah atau memendekkan masa penderitaan pesakit sebarang jenis wabak cuma keperihatinan pengamal yang memberi rawatan perlulah mantap dan di pertingkatkan.
Walaupun kita dengar berbagai nama di beri kepada sesuatu flu dari semasa kesemasa hakikat sebenarnya hanya ada flu A dan flu B sahaja dan serba sedikit yang perlu kita ketahui tentang ‘Influenza’ atau Flu sama ada jenis A atau B adalah seperti berikut yang di susun mengikut peringkat perkembangannya.

Peringkat 1 (Tahap Jangkitan) - Hari 1 dan Hari ke 2.
Virus flu yang telah ada diudara mula memasuki melalui rongga hidung, tekak/kerongkong dan ke paru-paru.

Peringkat 2 (Tahap Pembiakan) - Hari 3 ke Hari ke 6.
Virus yang telah memasuki tubuh akan menanam dirinya serta membiak untuk menimbulkan reaksi tubuh dan melemahkan sistem ketahanan badan.
Walaupun simptom penyakit belum ada atau ketara di peringkat 1 dan 2 ini Perawat Homeopathy yang telah memiliki Sijil Amalan Homeopathy boleh membantu diri, keluarga dan mereka yang memerlukan bantuan dari di jangkiti wabak Flu A dengan pemberian satu (1) dos Influenzinum 200 dan Arsenicum Album 30 pada hari berikutnya – satu (1) dos sehari untuk tiga (3) hari untuk bertindak sebagai pencegah kepada jangkitan. Tindakan ini boleh dimulakan sebaik flu menular ke kawasan persekitaran kita.
Peringkat 3 (Tahap Kehadiran Simtom) – Hari 7 ke Hari ke 13.
Di peringkat ini jangkitan bermula dan simtom mula dikenalpasti secara jelas dan antaranya:
Batuk, sakit tekak, hingus meleleh, hidung sumbat, keletihan, demam, sakit kepala dan tengkuk, sakit-sakit otot, sengal tulang, rasa mual, hilang selera makan. Biasanya simptom diatas berserta dengan demam, suhu badan meningkat dan rasa seram sejuk serta boleh juga berlaku mual, muntah dan cirit-birit.
Di peringkat ini penawar seperti Arsenicum Album, Baptisia, Bryonia, Eupatorium Perf., Euphrasia, Gelsemium, Cocculus Inducus, Rhus Tox dan lain lain penawar yang bersesuaian dan sebagai misalan Nux Vomica di beri pada peringkat awal mampu mencegah dari dijangkiti sementara Sulphur 200 boleh diberi jika penawar terpilih seperti senarai di atas tidak memberi kesan.
Tujuan memberi penawar adalah untuk pencegahan, memendekan jangka masa hadirnya simtom dan menyingkatkan jangka masa pemulihan oleh itu Pengamal perlu mengesan pemulihan pesakit yang dirawati olehnya. Pihak berkuasa kesihatan perlu di maklumkan tentang kawasan atau kes yang dirawati
Peringkat 4 (Tahap Pemulihan) - Hari 14 ke Hari ke 20.
Di masa ini tubuh akan membina kekuatan untuk melawan penyakit (atau membentuk antibodies) dan memulakan pemulihan serta mengenyahkan virus yang membawa penyakit flu sama ada A (H1N1) atau jenis lain.
Peringkat 5 (Tahap Ketahanan / Immunity) - Hari 21 ke Hari 23.
Mula hilangnya simptom-simptom yang menyerang tubuh pesakit dan dengan itu terbinalah ketahanan atau (immunity) tubuh dari serangan flu dari jenis atau (strain) yang sama tetapi tidaklah menjadi kebal kepada flu jenis lain yang mungkin melanda nanti.
Penulisan ini adalah satu panduan dan pandangan semata mata untuk di praktikkan oleh Pengamal MPHM dalam kaadaan sekarang ini kerana pusat-pusat kesihatan sedang penuh dengan pelbagai masalah penyakit berjangkit dan pesakit memerlukan perkhidmatan kesihatan yang segera, untuk menghilangkan resah gelisah masyarakat, kerana selain masaalah Flu A (H1N1) angka jangkitan Denggi, Cikungunya, Meningitis, dan FHM (Foot Hand and Mouth) dan lain-lain lagi turut membebankan pihak berkuasa dan Kementerian Kesihatan Malaysia..
Cadangan ini adalah untuk mereka yang berkeyakinan serta berkemampuan untuk merawatnya dan perawat perlulah mahir dengan gambaran penawar bakal di gunakan nanti. Penyenaraian penawar di atas tidak menyekat penggunaan penawar lain yang lebih sesuai untuk di gunakan jika simtom yang di bawa pesakit adalah lebih menepatinya. Pengamal yang masih sangsi akan kebolehan diri hendaklah terus merujuk ke Hospital berdekatan.
Penting bagi mereka yang merawat mencatat serta menyimpan rekod pesakit dan penyakit yang di rawati untuk dijadikan perangkaan MPHM, bagi rawatan oleh Pengamal dan Ahlinya, supaya dapat di ketengahkan nanti. Sebarang pengakuan hendaklah lengkap dengan bukti beserta perangkaannya.

Sekian, terima kasih.

Dr. (H) Haji Mohamed Bin Mohd. Noor.
Johor Bahru.
18.05.2009.

2 ulasan:

PenawarHomeopathySerasi berkata...

Ucapan jutaan terima kasih kepada saudara presiden MPHM yang berani berkongsi ilmu dalam menangani H1N1 DARI kaca mata homeopathy.

DrNAzman Hj.Mohamad Tahir berkata...

Salam Ramadan & slmt hari kebangsaan utk semua homeopath dan peminat setia homeopathy.Semoga homeopati, MPHM,PBHM mendapat tempat dihati rakyat malaysia utk membantu permasalahan kesihatan dan kehidupan.Berita gembira buat semua,penawar H1N1 homeopati telah berada dipasaran utk info lanjut lawatlah http://azbhomeopati.blogspot.com t.k
wasalam.